Więcej życia w życiu – czyli 5 sposobów na uważność w pędzącym świecie

Zdrowie emocjonalne i umiejętność zatrzymania się w pędzącym świecie to nie lada wyzwanie. Żyjemy w czasach, w których efektywność i ciągłe “gonienie króliczka” stało się normalne. Chcemy odpocząć, chcemy żyć uważnie, poczuć sens, atmosferę życia i to nie tylko od święta. Jak mieć więcej siebie, relacji z rodziną i czasu w pędzącym świecie? Oto moich 5 propozycji jak się zatrzymać, a zarazem mieć frajdę z życia i otaczającego nas świata.

1. Zaloguj się do rzeczywistości…

W 2019 roku średni czas korzystania z mediów społecznościowych to 2 godziny i 23 minuty. Z czego 60 proc. osób jest cały czas online – oznacza to, że reagują na powiadomienia i odpisują w czasie rzeczywistym. Czy to oznacza, że świat online jest zły? Zdecydowanie – NIE. Natomiast ilość i jakość przekazywanych informacji jest raczej spamem niż wartościowymi informacjami, które niezwykle trudno wyłuskać. W ten sposób “zapychamy” swój mózg zupełnie niepotrzebnymi i mało wartościowymi treściami, a nasze przeżywanie świata staje się powierzchowne i płytkie. Dlatego korzystajmy ze świata online z głową i celem. Nasz filtr wewnętrzny tego co czytamy czy oglądamy jest najlepszym wyjściem.

Może raz na jakiś czas zrezygnować z zalogowania się do Facebooka, Instagrama czy po prostu przeglądania stron internetowych? Offline Day? Ja praktykuję wylogowanie się z sieci raz w tygodniu. Jestem skupiony zupełnie na rodzinie, czasie z żoną, dziećmi i przyjaciółmi.

#OfflineDay

2. Hygge, ikigai – czyli żyj i ciesz się…

Tempo życia i pęd efektywności zdecydowanie przerasta potrzebę zdrowego funkcjonowania mentalnego i fizycznego. W życiu zawodowym jak i osobistym obserwujemy coraz większe “ciśnienie” na efektywne, sprawcze i dające wymierne korzyści funkcjonowanie. Traci na tym nasza uważność i chęć przeżywania, a w zamian dostajemy sporą dawkę stresu. Co z tym zrobić? Spróbuj skupić się na…słuchaniu innych ludzi – czym oni żyją, co jest dla nich ważne? Uświadom sobie własny szaleńczy bieg i zamień go na doznania zmysłowe – smak, zapach, dotyk. Przedłużaj te doznania w czasie. Rozsmakuj się w chwili i ciesz się nią ze swoimi bliskimi.

Mam ściśle zaplanowany czas w ciągu dnia. Określony z góry czas spędzam w pracy gdzie efektywność i podejmowanie decyzji jest kluczowe. Po pracy cieszę się każdą chwilą z moja rodziną. Cieszę każdym uśmiechem, każdym słowem i dotykiem moich bliskich. Skupiony obserwuję jak moje dzieci uczą się nowych umiejętności. Przeżywam to codziennie na nowo.

#WorkLifeBalance

3. Jak sobie odpuścić?…

Mamy tendencję do walki za wszelką cenę, nawet o rzeczy nieistotne – tylko dla zasady. Skrajny perfekcjonizm, chęć postawienia na swoim w każdej sprawie wywołuje zdenerwowanie i skrajnie negatywne emocje. Myślę, że należy uczyć się umiejętności odpuszczania innym i sobie. Nie chodzi tutaj o rezygnację czy przegraną. Wręcz przeciwnie – jest to umiejętność szybkiego oszacowania kosztów emocjonalnych w stosunku do potencjalnych zysków.

Staram się nie przejmować rzeczami i nie brnąć w sytuację kiedy wiem, że nie mam na określoną sytuację żadnego wpływu. Dodatkowo nie angażuję się w spory, które co do zasady nie przynoszą żadnych korzyści, a wręcz przeciwnie mają charakter niszczący. Przykładowo nie ma sensu po raz kolejny przekonywać kogoś do własnego światopoglądu lub sympatii politycznych. Są osoby, które nie chcą słuchać i w zasadzie każda rozmowa sprowadza się do bezproduktywnej konfrontacji lub walki na słowa.

#OdpuśćSobie

4. Znajdź swoje dlaczego?

Szukanie wewnętrznej motywacji do określonych działań zawiera się w jednym słowie: dlaczego? Zaczynaj od tego słowa w rozmowie, przekazie i komunikacji prywatnej oraz służbowej. Dlaczego określone działanie jest słuszne, po co właśnie masz to w robić w taki, a nie inny sposób? Dlaczego obchodzisz święta, chodzisz do kościoła lub dlaczego tego nie robisz? Nadawanie sensu i znaczenia swoim decyzjom zdecydowanie przybliża Cię do świadomego i uważnego życia.

Zadaję sobie to pytanie właściwie przy każdej decyzji i działaniu. Dlaczego tak mocno pilnuję swoje balansu miedzy życiem zawodowym, a prywatnym? Dlatego, że rodzina i relacje są dla mnie wartością ponad pracę i ambicje bez umiaru.

#Dlaczego?

5. Bądź wdzięczna/y…

Bądź wdzięczny każdego dnia za to co masz i jakie osoby masz wokół siebie. Nie oznacza to wcale, że należny spocząć na laurach. Natomiast ważne jest to aby doceniać, mieć w pamięci jak do tego doszłaś/doszedłeś. Nie zazdrość z zawiścią, że ktoś ma w Twoim mniemaniu więcej – wcale tak nie musi być. Rzeczywistość wewnątrz może być zupełnie inna niż to widać na zewnątrz.

Mając niewielkie zaplecze materialne bez luksusowych domów i samochodów, jestem po prostu szczęśliwy. Codziennie jestem wdzięczny Bogu za swoją rodzinę, za relacje i zdrowie. Ważne przede wszystkim jest to, że uświadomiłem sobie to, za co jestem wdzięczny. Nie ma nic bardziej uwalniającego od pędu naszych czasów, niż wdzięczność.

#Wdzięczność

A TY jaki masz sposób na szczęście?

Michał Alicki

Więcej życia w życiu – czyli 5 sposobów na uważność w pędzącym świecie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Facebook